Celkem
{{item.Name}} {{item.Count}} KS

Barrandov: Nešťastně šťastná generace 1945-1960

Anotace

Rozsáhlá publikace Barrandov. Nešťastně šťastná generace (1945–1960) je čtvrtým dílem „barrandovského cyklu“. Nepředkládá čtenáři filmovou historii vyčtenou z archivů a knih, ale děje, osudy a příběhy filmových tvůrců a jejich děl, jak je uchovala fenomenální paměť filmového historika Pavla Jirase, jehož krédem je oživit a uchovat pravdy prošlého času. Texty mají podobu medailonů režisérů, herců a filmařů, kteří byli lidmi a dějinami z nějakých důvodů zapomenuti, ba téměř vymazáni z historické paměti a současnost je v tomto zapomnění nespravedlivě ponechala. Každý portrét tvůrce pak připomíná významná filmová díla, na nichž se podílel. Je zasazen do dobových politických a společenských okolností a zároveň tvoří sofistikovaný doprovodný komentář k fotografiím. Unikátní snímky, ať už jde o portrétní či epizodní fotografie, nebo záběry pracovní, většinou dosud nebyly nepublikovány; v knize jich je kolem tisícovky. Popisky, které je doplňují, nejsou jen stroze informativní, ale oživují dění zachycené obrazem. Tato promyšlená provázanost slova a obrazu pak vytváří unikátní významový celek – předkládá čtenáři podobu poválečného vývoje československé kinematografie, jež je spjata s barrandovským studiem.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pavel Jiras (*1940 v Rakovníku). Jeho estetické cítění se utvářelo především spoluprací s Jiřím Trnkou, grafikem Zdeňkem Seydlem a hercem a režisérem Václavem Špidlou. Vybaven touto zkušeností působil do poloviny sedmdesátých let jako divadelní herec a pomocný režisér. Po životních peripetiích, které ho donutily milovaný svět divadla opustit, přilnul definitivně k filmu a zejména k filmovému studiu Barrandov, kde působí již od roku 1976. Několikrát se také objevil v menších rolích na filmovém plátně, výraznější příležitost získal například v trezorovém snímku Evalda Schorma a Jana Kačera DEN SEDMÝ - OSMÁ NOC (1969).
Kromě tří básnických sbírek je autorem i několika významných filmových publikací a fotografických výstav (František Vláčil v roce 2007). Nejprve spolupracoval s prozaikem Josefem Fraisem na sérii memoárových Obrazových životopisů Adiny Mandlové, Lídy Baarové, Oldřicha Nového a Vlasty Buriana, které vyšly v letech 2000 a 2001. Krátce poté uskutečnil jeden ze svých velkých snů: uspořádat obrazové dějiny barrandovských ateliérů do podoby výpravné encyklopedie. Postupně tak vznikaly jednotlivé díly pod názvy Vzestup k výšinám (2003), Zlatý věk (2005) a Oáza uprostřed běsů (2006), které pomocí několika stovek unikátních a mnohdy dosud nepublikovaných fotografií mapují vývoj českého hraného filmu od prvních němých snímků do roku 1945.
Jiras v posledních letech také častěji vystupuje na televizních obrazovkách a v rozhlase, kde se podílí na vzpomínkových medailonech slavných osobností (televizní cyklus PŘÍBĚHY SLAVNÝCH). Můžeme se s ním setkat i na několika DVD nosičích, kde se jako filmový historik pokouší přiblížit (ač mnohdy silně expresivně) osud a význam daného filmu.


Parametry

Parametry produktu

EAN
9788074517686
Autor
Pavel Jiras
Kód zboží
179593
Počet stránek
536
Rozměry
335 x 247 x 35
Vazba
Vázaná
Rok vydání
2019
Zákazníci, kteří koupili tento titul, koupili také

Knihy za ceny, které nečekáte!

  • Více než 3000 titulů skladem
  • Nízké ceny od 29 Kč
  • Poštovné od 69 Kč
  • Na trhu již 25 let